Blogger Templates

Wednesday, December 14, 2011

::. Aktiviti Tyme Cuti??.::

Assalamuaalaikum wat smue readers..^_^
hehehe..dh lma dh kn sye x wat en3 baru..
huhuhu..duduk umah ni bukan dpt rest pon..
bz ngan aktiviti kat umah plak..
tpi best tau..
nak tau ape..hehehe..
sye luangkan msa dgn wat kueh..hehehe..
best taw bila dpt wat kuih..
ya lah..x smua org pon pndai wat kuih..
sye ni pon x de arh terer sgt..
still buka kitab lg kata org tua..hahaha..

baru2 nie sya blaja care nk wat ambuyat pilak..
huhu..igt sng nk buat..upenye susah nk mampuih..
huhuhu...brapa kali buat..sinki je mkn..
sbb apa??
sbb x jadi la..huhuhuhu..
ksian ambuyat tu..membazir je..
tgk ayah buat sng je..tpi tu pun x brapa nk msk..
hahaha.ada lgi ketulah mentah..hahaha..
apa lah ayah nie..hihihi..
tpi still lgi dpt mkn.
yg sye buat tue lgsg x dpt nk mkn..huhuhu..
hampeh..

igt nk buat lagi nnt..
tpi tkot la plak nnt tong sampah plak yg mkn..huhuhu..
harap2 satu hari nanti dpt jgak wat ambuyat tu..
tgh cari org yg lbh brpengalaman neh..
hehehe...^_^
wasalam..

Wednesday, November 30, 2011

::. Makna C.I.N.T.A..? .::

"Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada setiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit, bersih dan suci...cuma tanahnya yang berlainan menerimanya...
jika ia jatuh ke tanah yang tandus, tumbuhlah kedurjanaan, dusta, penipu dan lain-lain perkara tercela..
tetapi jika ia jatuh ke tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesucian hati, keikhlasan, budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai terpuji"
-HAMKA-

subhanallah...sungguh indah makna cinta yang telah diciptakan oleh Allah untuk manusia..
tajamkan akal fikiran untuk menilai yang mana cinta yang lebih baik untuk kita..
yang akan melorongkan kita kepada lebih mencintai Allah lebih dari segala-galanya..
segalanya terletak di tangan kita untuk menilainya..

'Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka yang mengubahnya sendiri'

kita hanya merancang tetapi Allah lah yang maha menetapkan segala sesuatu..^__^
wallahu a'lam..
(pendek dan ringkas jew..hihi)

Saturday, November 26, 2011

::.TaHuN BarU..AzaM pUn BaRu.::



Assalamualaikum w.b.t

hehe..sy kembali agi...hehe..
dh lama dh kn xda en3 bru..huhu..
maaf sgt2 sbb masa kt IPG last2 minit ni bx giler..
nk g exm kn..msti la study..(even last minit..hehe)
bila dh smpai umah ahad lepas, bz pulak sibok wt kuih kt umah..
hehe...sje je wat kuih..best main tepung..hehehe..
ada la sikit..sedap boleh thn la jugak..ye la kn..org bru blaja wt kuih..
pahem.pahem je arh..huhuhu..

eh..lupa pulak...SALAM MAAH HIJRAH wat semua umat Islam..
especially wat kengkawan yg tgh blogwalking skrg ni..
hari nie dh 1 Muharam..thn 1433 hijrah..
hmm..ni ape petandenye eaak????
nk taw ape???jom geledah..hehehe..

ni tandanya..kita smua kenelh wt azam baru utk thn yg baru..
dh xnk dh jadi mcm thn lalu..(even thn masihi blom smpai thn bru..)
kalw last year baik, jadikn this year better than before..
even 2012 blom smpai, tpi bgi kta umat Islam...
dh ditetapkan thn baru mula bila tiba 1 muharam..
best kn jadi umat Islam nie..
mcm2 keistimewaan yg kita kene bagi..
hmmm...rugi siapa yg x hargai..
btol..btol..btol..

ape tema maal hijrah thn neyh???
kalw x silap, td tgk kt tv dya ckp tema thn nie..
PERMUAFAKATAN MEMUPUK PERPADUAN UMMAH
maaf sgt2 kalw slh.huhuhu..
tp kalw x silap tu lh yg dya ckp td..
hehehe...

korg smue mcm mna?dh decide ke ape azam thn baru ney??
azam kene buat awl2 tau..biar nnt dpt dicapai..
insyaAllah dgn izin Allah..
btol kn kwn2..^_^
hehehe..
salah silap yg penah kwn2 kite wt sblm ni jgn dok smn dlm at..
nnt lma2 jdi duri pulak..
memaafkn tu lebih baik..
ada satu kata-kata yg sy suka kt dlm penulis novel yg paling sy minat..
lebih baik tersalah ampun daripada tersalah hukum..
penah dgr x???
xpenah eak??
hmm.ni penulis novel thiller nombor 1 Malaysia yg punye ayt..
sye kopi teh je..bukan kopi pes..
hehehe..
xde arh..gurau.jgn mrh eak..

smpena thn maal hijrah yg baru ne, sy nk ucapkn..
tq sgt2 kpd smua pmbaca @ blogger yg sudi bertandang ke blog sy
yg x seberapa ne..huhu..
thanks atas komen2 korang..^__^

wassalam..
waalahu a'lam..

Thursday, November 10, 2011

Hari Jumaat...fikir tntg ape eak???hmmmm...

Assalamualaikum..
alhamdulillah dpt gak saya menyelinap masuk kt dlm blog ne wlaupn tym2 exam mcm ne..huhu..
rse mcm dh lma x menulis..huhu..ya lah..
persiapan aidiladha kat IPG ne meriah kn..tu la bizi sgt kat dapo surau..huhu..
tp ne mmg pengalaman yg paling best arh..heee...
biarpn x dpt braye kt kampong dpt gak rase kemeriahan ibadah korban nie..^_^

hah..hari nie dh 15 Zulhijjah kn...dh hari Jumaat dh pon..penghulu segala hari..hari yang banyak kelebihannya..
hmmm...ckp psal hri Jumaat..korg smua akn fikir ttg apa?
biasanya org rmai msti akn trfikir sal hari kiamat (sebab kiamat berlaku pd hri Jumaat kn)..psal nak baca yaasin la..psal solat Jumaat la..n macam2 lgi lh kn..
tp..cuba kita ubah cket..hehe..jom kita fikir ttg nk bca surah al-kahfi..
bagus taw amalkan surah al-kahfi stiap hri Jumaat nie..
sabda rasulullah, yg diriwayatkan oleh Abi Said al-Khudri bermaksud:
"Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah akan menerangi hidupnya antara dua Jumaat."
dalam hadis lain, riwayat Ahmad, Nabi Bersabda yg bmksd:
"Sesiapa yang membaca Surah al-Kahfi maka jadilah baginya cahaya drpd kepala hingga kakinya dan sesiapa yang mmbaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antar langit dan bumi"
hadis riwayat ibnu Katsir mengatakan bhwa..
"Sesiapa yang membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah drpd bwh kakinya hgga ke langit, utknya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat."

Waahhh..bila dgr smua hadis2 neyh..rasa mcm  Istimewa sgt hari Jumaat nie kn..
hehehe...jom kita tgk apa sbnrnya yg trkndg dlm surah nie smpai byk hadis yg menyebut ttgnya...hmmm...
kita mesti tau taw..jgn jdi pengikut tnpa tau apa tujuannya..(huhuhu..bhs kasar..jgn ikut membuta tuli..huhu..)
mengikut apa yg sorg kakak senior sy ckp...
(hee..xnk la jdi pengikut gak kn..ada cari gak la ckit mklumt sal nie..)
dalam surah al-Kahfi nie, dya merangkumi 4 perkara...nk taw apa dya??
hmm...surah ni berkaitan dgn kepercayaan..harta..ilmu..dan juga kuasa..
jom gali lagi..hehe..
kenapa saya ckp kepercayaan???ok..dlm surah ni ada diceritakan berkenaan dgn ashabul kahfi..
taw x apa tu ashabul kahfi??maksudnya dlm bm la senang eak..hehe..penduduk gua..
cuba kita imbas kembali..apa kisah yg berkaitan dgn penduduk gua nie?
apa yg berlaku smpai kisah dorg ni disebutkn dlm al-Quran??
ok..sy crita skit je la eak..org2 ni hidup di zmn pmrnthn raja yg zalim yg ngaku diri dya sbg tuhan..
siapa yg tdk akui yg raja tu tuhan, org tu akn dibunuh..
so utk menyelamatkn diri n akidah dorg, org2 yg beriman ngn Allah ni pn bersembunyi dlm gua..
dorg smua ni trtidur smpai la 309 thn..lma kn..kalw ikt logik akl manusia yg tdr slama itu msti dh xda lgi dh..tpi dgn kuasa Allah sgalanya bleh berlaku..ashabul kahfi ni pn x tau dorg dh tdo brapa lma..smpai la dorg hntr sorg utk beli mknn..kt situ barulh dorg taw upanya dorg dh berlalu beberapa thn..haaa..tgk betapa berkuasanya Allah..asal ckp 'KUN' je..knpm ji pnya..crita ni menambhkn keimanan n kepercayaan org yg beriman kpd Allah..insyaAllah..

yg kedua ttg harta..kalw kita selidik lagi mksd ayat2 dlm surah nie, ada diceritakan berkenaan dua lelaki..
sorg kafir n sorg lg mukmin..yg kafir ni ada 2 kebun tp yg mukmin tu ada 1 je kebun...
tu pn x sesubur kwn dya td..so lelaki yg sorg ni pn mula lah bangga..
tp dm skelip mta je kebun dya musnah..huhu..
pengajaran dya kt sni..jgn la tkbur dgn harta ekayaan yg Allah bgi..
igt taw..dlm hrta yg kita dpt tu.ada hrta anak yatim..org fakir...n mcm2 lgi.
bkn hrta kita sorg..sbb tu msti byr zakat..huhu..
kalw x, x berkat harta yg kita mkn taw..huhu..naudzubillah..

seterusnya...ttg ilmu..
hah..yg ni cuba korg baca mksd ayat 60-82..
cerita ttg usaha Nabi Musa merantau utk menuntut ilmu smpailah baginda bertemu dgn Nabi Khidir..
syarat Nabi Khidir, kalw nk menuntut ilmu dgn dya, jgn tnya sbb knpa dya buat sesuatu..
so Nabi Musa ni pn setuju..dlm surah tu disebutkn ada 3 perkara yg Nabi Khidir buat..n ketiga2 perkara tu mmg mengundng persoalan pata Nabi Musa..
apa 3 perkara tu??
1. Nabi Khidir membocorkan sampan yg dorg umpa kt tepi sungai..
2. Nabi Khidir membunuh seorang budak lelaki..
3. Nabi Khidir mendirikan semula rumah penduduk 1 kampung yang roboh walaupn pd awalnya penduduk kmpg tu x nk bagi dorg mknn..
kalw nk taw lebih lanjut, sila lah selidik n kaji surah tu betol2 eak..hehe..

n yg last sekali ttg ilmu..korg rase la eak..apa kisah yg diselitkn dlm surah tu ttg ilmu ni??
hmmm...tntu lh kisah Zulkarnain bermula ayat 83 hingga last kot..uhu..maaf sgt..rujuk balik eak..huhu..
dlm surah ni diceritakn bgaimana jeriri besi dibina utk halang Yakjuj dan makjuj ni beluar dari tmpt dorg tue..
tp disebutkn dlm tu jgk..satu hari nanti dgn kuasa Allah jeriji besi tu kn musnah..huhuhu..
takot plak bile bace..huhuhu..
saye slalu dgr..kalw kita amalkn 10 ayat terakhir surah tue, akn trpelihara drpd dajjal..
ada 1 hadis..tpi x igt yg mna n riwayat siapa..huhu..maaf sgt..huhu..
mksd hadis tu lbih kurang mcm nie la..
sesiapa yg baca 10 ayat terakhir surah al-kahfi, akn trhindar drpd tipu daya dajjal..
mcm tu la lebey kurang..huhu..

kalw kita kaji selidik ayat a-Quran nie, byk sgt ilmu yg kita blom tau..huhu..
kalw ditulis kalam Allah (Ilmu Allah) dgn air laut, habis air laut tu pn blom habis gak kalam yg perlu ditulis..
walaupun ditambah sebanyak itu pn..huhuhu..
subhanallah...ilmu Allah meluas tiada batas..kalah ntenet tau..
at least ilmu Allah semuanya benar..tpi kt ntenet tue mklumat tipu2 pn ade..huhuhu..
ok eak kawan2..hehe..jom kita sama2 amalkan surah al-Kahfi setiap hari Jumaat..
moga kita mndpt mnfaat dri pmbacaannya..
al-Quran akn jdi pembela atw pndkwa atas kita pd hari kiamat nnt..
so trplg pd kita smaada nk al-Quran tu jdi pembela ataw pendakwa...^__^
wallahu a'lam..(Allah lebih mengetahui..)
Assalamualaikum..

Wednesday, November 2, 2011

Ashabul Ukhdud..kebenaran pasti kan terungkap..

Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah berkat nikmat kesihatan yang diberikan Allah akhirnya hari ini sya dpt menghadirkan diri ke majlis ilmu yang kiranya amat bermakna..dan insyaAllah bermanfaat..tadi Mimbar Dakwah dapat dilaksanakan..tajuk hari ni KITA..hehe..pengisisannya tentulah merujuk pada kita kan..umat Islam sendiri..hmm..

Salah satu pengisisan yang best la yang saya nak kongsi jugak kat semua blogger yang sudi singgah kat sini..tentang kisah ashabul uhdud..kisahnya terdapat di dlm surah al-Buruj dan juga kisah selanjutnya dalam sebuah hadis sahih..nak taw tak kisah tu macam mana? Tapi sy rasa rmai dh taw cite nie..x pe arh..kita kongsikn pada yang belum taw eak..

Dalam satu hadis nabi, baginda menceritakan satu kisah yang sblm ni prnh trjadi pd zmn sblm kita..di mana sorg raja ada sorg penasihat iaitu seorang ahli sihir di raja..satu hari ahli sihir ni cakap..dya dah tua so dya nak cari 1 ghulam (kanak2) yg bijak dn boleh dya wariskn ilmu dya tu..so pendek crita, jmpa la sorg ghulam..ghulam ni pn tuntut la ilmu sihir dh tekun..dlm prjalanan, dya trjumpa sorg rahib..pas tu rahib tu pn syor kn ilmu dya..ghulam ni pn blajar la jugak..stiap hri, ghulam tu akn prgi menuntut ngn rahib tu dlu..so stiap kali tu la jgk dya akn trlewat dtg ke pengajian ahli sihir..bahananya dya dipukul..pas tu dya ngadu la kat rahib tu..so rahib tu ckp cm ni..'sekiranya kamu takut dengan ahli sihir, katakan lah keluargamu melambatkan mu dan sekiranya kamu takutkan keluargamu, katakanlah ahli sihir melambatkanmu'..lps tu dya truskn dgn cara tu la..smpai la 1 hri, dlm prjalanan, dya trjumpa dgn seekor ular besar..dya ckp dlm hati..'tibalah masanya untukku menguji kiranya ilmu tukang sihir itu lebih afdhal atau ilmu rahib itu lebih afdal' pas tu dya amik satu batu, n ckp dlm hati..'ya Allah, kiranya urusan rahib lebih Kamu sukai dari urusan ahli sihir, maka bunuhlah binatang itu..' ghulam tu pun humban la batu tu n dgn kuasa Allah, uar tu pn mati..semua org kagum la ngn dya sbb dya juz seorg budak je kn..dya pn crita la kat rahib tu sal peristiwa tu..rahib tu ckp mcm ni..'anakku, aku melihat urusanmu tlh sampai pada tahap kamu akan diuji..sekiranya kamu diuji, jgnlah kamu mengatakan tentang aku.'semenjak tu, kisah ghulam ni tersebar hinggalah satu masa, seorg pmbsr diraja yg buta dtg berjumpa dgnnya..disebabkan kebolehan ghulam tu mengubati penyakit buta dan sopak. so pmbsr ni pn dtg ke 1 mjlis raja n duduk kt sblh raja..raja trkejut so dya tnya siapa yg sembuhkan penyakit dya..pembesar ni pn ckp la..'Tuhanku' raja ni tnya la..'Adakah kamu mempunyai tuhan selainku?' pmbsr dya pn jwb..'Tuhanku dan tuhanmu adalah Allah.' bila tau psal ni, si raja tu pn marah..n seksa si pembesar ni..sampai 1 thp pmbsr ni x thn n ceritakn pulak ttg ghulam..ghulam pn trima nasib yg sma sbb dya xnk tinggalkn agama yg dianutinya..last2 dya sebut gak nma rahib dya..bila rahib tu xnk gak tinggalkn agamanya, rahib tu dibelah dua dgn mggunakn gergaji..so raa ni pn wat rncgn nk bunuh ghulam ni..dya hntar la pmbsr dya utk bwa ghulam ke bukit yg tinggi spya dorg ni blh humban ghulam masuk dlm tu..ghulam pn..dgn kyakinan pd tuhannya, dya brdoa..'Ya Allah, selamatknlh aku dgn apa jua cara yg Kamu sukai.' so tba2 bukit tu bergegar n dua pembesar tu pn mati..ghulam kembali jmpa ngn raja tu..rja tu hairan so dya tnya apa yg jd ngn pmbsr dya..ghulam jwb Allah selamatkn dya..so rja ni x puas hati lgi..dya hntr lgi 2 org bwa ghulam ke tgh laut ngn smpan..dgn kuasa Allah, smpn tu pn trbalik..sekali lgi ghulam tu kembali jmpa ngn raja tdi..pas tu dya ckp kt rja tu..'Sesungguhnya kamu tdk akn dpt membunuhku sehingga kamu melakukan apa yg aku suruh.' raja tu tnya gak apa yg ghulam ni nk suruh dya bwat..ghulam tu ckp la..'Kamu kumpulkan org di suatu kawasan yg lapang dan salibkan aku pada sebatang pokok..ambillah panahku dari bekasnya dan letakkan panah itu di busurnya. selepas itu sebutlah dengan nama Allah, tuhan ghulam dan panahlah aku. Sekiranya kamu melakukan yang demikian, kamu boleh membunuhku.' so raja tu pn wat mcm apa yg ghulam tu suruh..dan dg kuasa Allah, ghulam pun mati. tapi kesan drpd kematiannya itu, hampir 70 000 org yg ada pd wktu tu beriman dgn Allah..so rja ni risau la jgak...so dya buat 1 rncgn..dya suruh tentera2 dya gali parit yg besar n nyalakan api dlm parit tu..siapa yg x nk tinggalkan agama dorg tu, org tu akn dihumban ke dlm api tu..so satu persatu manusia yg beriman dihumban masuk ke dlm parit tu berkat keteguhan iman dorg ni..smpai la giliran seorg ibu n bayinya..mula2 dya ragu2 nk terjun dlm parit tu..lepas tu tba2 bayi dya yg masih baby tu ckp..'Ibu jgn khuatir kerana kita berada dalam kalangan org2 yg benar.' lepas tu tanpa ragu2 lagi si ibu pun terjunmasuk dalam parit tu..

mcm tu lh critanya..diceritakan panjang lebar kt dlm hadis nabi..kalw nk taw ngn lebih lnjut, try la search kt dlm tenet psal hadis tu..mesti byk..dlm hadis ni kta dpt nilai mereka smua ni sggp syahih demi mempertahankan akidah dan kepercayaan dorg..huhu..umat Islam zaman skrg susah nk cari yg mcm tu kn..huhu..ada tapi sikit sgt..sdgkn jnji Allah ttg hari pembalasan yg dijanjikan makin menghampiri...tapi smua org masih lena dibuai mimpi..huhu..

byk sgt dh tnda2 kemurkaan Allah..ya Allah..ampunkn lah dosa kami..huhu..

Thursday, October 27, 2011

 Luangkan sedikit masa utk berdaurah 

Assalamualaikum...hehe..
lma tak jenguk blog nie..ada busy ciket..hehe
tak lama lagi nak exam..huhu...nebes la pulak..huhu..
insyaAllah dengah usaha..doa..dan tawakal pada Allah, smuanya pasti akan jadi lebih baik..
Aaaminnnn...

Tapi dalam sibuk mengisi masa dengan study, alhamdulillah saya dapat jugak menghadiri majlis ilmu..
saya berkesempatan utk attend daurah hari Rabu hari tue b'sama kakak Pengajian Agama n beberapa orang lagi kakak pengajian lain..dya punye penceramah..konpom la En. Amir...pengerusi IKRAM daerah Miri nie..

Hari tu, kami bincang pasal pentingnya usrah n macam mana nak sustain hadir usrah nie..nak tau kenapa? Sebab bukan senang tau nak sustai hadir usrah..kalw tanya kat adik2 knapa dtg usrah, biasanya dorg akn ckp sbb kakak naqibah swuh..masa tue msti ati rasa sedih ciket kn..tp x pe sebab lama2 bila hati dah terdidik dengan tarbiah, insyaAllah org2 ni akan mengikhlaskan hati menghadiri majlis ilmu dengan niat semata-mata kerana Allah...aaaammmmiiiiinnnnnnn...

Dalam sesi nie, mula2 kami smua kne swuh analisis tau..analisis surah al-Baqarah ayat 151-157 berkaitan dengan pendidikan..hehe.saya pun tak tau nak analisis macam mana so diam2 jer arh..hehe..denga jew kakak2 tu menganalisis..huhu..tapi last2 saya faham gak..alhamdulillah..hehe..ketujuh-tujuh ayat nie citer sal pendidikan taw..bukan la direct dya citer sal kene blaja laa...apa la...TAK..tapi dalam ayat nie, kita dpt tgk Allah nak didik kita dengan cara Tilawah..Tazkiyah..Ta'alim..dan juga Jihad...hehe..kalw tak cayew...tengok la tafsir al-Quran..huhu..apa yang saya faham dari ulasan yang dibuat oleh En. Amir, keempat-empat komponen ni penting sangat dan biasanya dibincangkan dalam usrah..

Saya suka ngan ayat nie..En. Amir ckp, tak ada satu manusia pun yang akan terlepas dari dididik..even Rasulullah pun dididik oleh malaikat Jibril..huhu..hebat kan percaturan Allah.tinggal nak dengan tidak je sediakan diri especially hati untuk dididik..hehe..komponen2 tadi tu penting dalam membangunkan roh, akal dan jasad sebab 3 benda ni akan terlibat secara langsung dalam proses tarbiyah..seterusnya akan melahirkan individu yang memahami Iman, Islam dan Ihsan...dan secara tidak langsung akan membuahkan benih2 ketaqwaan dalam didi individu tersebut...ketaqwaan yang akan membawa kepada redha Allah..bahagianya manusia ni sekiranya mendapat redha Allah..tapi bukan senang taw...kena jalani banyak peringkat..kalaw sekali je attend usrah..pas tue daurah langsung tak nak pergi...orang macam tue dah tutup peluang dia untuk mendidik hati..huhu..cedeh..sob..sob..

kat sekeliling saye nie..ramai orang yang attend usrah semata-mata sebab kakak naqibah suruh..asal dgr psal usrah je..mesti dorg smue ase mcm mls nk hadir...tak dinafikan jugak saya mcm tue dulu..huhu..tapi lama2, bila dah rapat ngan kak naqibah, rase best jew nak dtg usrah..huhu..tapi bila rase down giler je..msti malas nk dtg smpai berharap xde usrah..huhu..Ya Allah..jauhkanlah perasaan macam tu kat dalam hati hambaMu ini..huhu..

Dlm 1 slot, En. Amir tayangkan video sal Sang Murabbi tapi tak abez la...citer siket2 jew...tapi dalam citer tu tunjukkan mcm mna dorg smua berusahauntuk bangunkn kmbali Islam..nnti sya nk tgk yg full version la sbb x phm sgt yg kena tayang tue...almaklumla bahasa indon pedalaman..huhuhu..Saya teringat sal satu video yang saya tgk baru2 nie gak..tajuknya sang pencerah..citer nie best gak..sal ntah ape name wtak tue..tapi dya nie tetap berusaha mengembangkan dakwah sejak balik dari Mesir..tapi ulama2 kat kwsn dya tu suke atie je nk label dya kafir..huhu..sedihnye bila umat Islam sndiri labelkan org berilmu yang benar sbg kafir..rase mcm kmbali pd zmn Rasulullah dulu jew...bila dya nk betulkan kiblat pun, dya dituduh kafir..huhu...padahal dah terang2 kiblat dorg salah...teguhnya hati seorang hamba Allah utk sebarkn Islam..utk menegakkan Islam..ni la hasil didikan tarbiyah..huhu...bila la saya nk smpai ke tahap tue..huhu..susah tol nk mujahadah lawan nafsu..huhu..kalw ng bukan nafsu la namanaya kan...huhu..sbb bnde yang nafsu kite suke, konpom syaitan pon suke..n bnde yg dua tu suke...konpom best n mndtgkn dose..huhu...naudzubillah...

huhu..malas la nk tulis panjang lebar...hehe..nanti ade pulak org jemu nk bace..huhu..
sampai sini je arh..yang penting, usaha tarbiyah bukn sahaja memerlukan usrah...tapi juga perlu hadir daurah, mukhayam..Mabit...Riadhah...Rehlah...dan Muktamar..kesemua peringkat ni kalw dpt attend alhamdulillah..sbb dlm stiap aktiviti nie kita dpt mnfaatkn dgn byk bnda trutamanya dlm menghayati dan menilai keindahan alam ciptaan Allah..

bersama-samalah kita saling mengingati dalam menyebarkan dakwah Islamiyah...
al-Jihdu fi sabilillah..^_^

Tuesday, October 25, 2011

Janji yang tak tertunai..

sungguh..berat rasa di hati ku
hari ini hatiku disapa rasa bersalah..
bersalah kerana janji yang dulu aku katakan belum ku penuhi..
sbelum ini aku telah berjanji untuk menghubunginya..
.tapi apabila keadaan benar-benar mengizinkan, aku akhirnya terlupa...
terlupa akan janji yang dulu pernah aku metrai..

Ya Allah..khilafnya hamba Mu ini...
hamba Mu ini telah menyakiti sekeping hati pada saat ini..
ya Allah..Kau tiupkanlah kesabaran di dalam hatinya..
beserta dengan kelapangan..
agar hatinya tenang dalam mengharungi segala dugaanMu..

jauh di dasar hatiku aku ingin melihat sahabatku ini gembira..
gembira dengan keadaan hidup yang ditempuhinya..
bersama dengan rakan-rakan yang sefikrah dengannya..
betapa berat ujian yang diberikan untuknya..
tanda Allah itu sangat menyayanginya..
aku ingin menjadi sahabat di saat suka dan duka..
namun perbezaan di antara kami membataskan..
aku masih takut akan kemurkaan Allah
andai aku melanggar batas yang telah digariskan..
maka ya Allah..kau kurniakanlah teman yang memahaminya..
aku takut satu hari nanti aku tersasar..
terhunjam di lembah kehinaan
hanya disebabkan kealpaan yang memakan diri..

ya Allah..ampunilah daku..
hambaMu yang lemah lagi hina dan daif ini..

Friday, October 21, 2011

.:: Jadilah Kumbang yang Hebat dan Bunga yang Mekar ::.

Assalamualaikum.
ntah kenapa tiba2 terfikir tentang hal ni..
"Jadilah dirimu kumbang yang hebat...dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar.."





Kata-kata ni pernah saya tujukan buat seorang hamba Allah daripada kaum Adam..dia yang pernah saya kongsikan perasaan yang sama..tapi disebabkan saya lebih memilih syariat Islam yang hanya membenarkan hubungan halal yang diredhai Allah, saya mengambil keputusan untuk memilih jalan ini..jalan terbaik untuk menjaga hati masing-masing..Allah lebih tau apa yang terbaik buat hambaNya..kadnag-kadang tidak semua yang baik untuk kita tu semuanya kita suka..tak..dan kadang-kadang tak semua yang kita suka tu baik untuk kita..hakikatnya hanya Allah yang maha Mengetahui setiap yang baik untuk kita..saya harap dia faham mengapa saya ambil jalan ni..

Saya tengok ramai akhawat yang tersungkur bila cakap soal nie..tak payah tengok jauh2..juz tengok orang yang berada berdekatan saya..ramai yang macam ni..bila saya share dengan dorang perihal apa yang saya lakukan, dorang teringin sangat nak buat macam apa yang saya lakukan..ya..memang susah nak buat benda tu..lebih-lebih lagi bila orang tukita sayang sangat..tapi cuba kita fikir balik..siapa yang lebih kita sayang berbanding seorang lelaki dengan Allah???sudah semestinya Allah kan..

Bila saya mula-mula amik angkah ni, saya fikir banyak kali tau..ya lah..tak tau apa yang bakal saya hadapi di hari kemudian..tapi sebagai hamba Allah, kita kena lah redha dengan Qadha' dan Qadar Allah..saya amik banyak masa juz disebabkan nak terangkan niat saya kepada dia..mulanya, dia cakap dia faham apa yang saya maksudkan..tapi hakikatnya, dia masih tak faham..tapi akhirnya saya berjaya..berjaya untuk mengawal hati ini dan hatinya daripada terus terjerumus dalam lembah kejahilan..lebih2 lagi bila dia luahkan hasrat hatinya agar hubungan kami menjadi hubungan yang diredhai Allah..mungkin dia kurang pengalaman dalam soal nie..sebab dia gunakan cara yang salah..huhu..jadi sebagai orang yang sedar akan masalah ni, saya terpaksa sedarkan dia..dan akhirnya kami wat keputusan ni..biarlah hanya Allah yang menentukan pasangan hidup saya dan dia..kalaw saya bukan ditakdirkan untuk dia, sudah tentu Allah akan berikan yang lebih baik buat kami..^_^ so di sini tak ada apa yang perlu ditangiskan..dikesalkan..yakin hanya pada Allah..

Daripada terus biarkan hati kita rosak dengan cinta yang kita sendiri tak tahu ke mana hala tujunya, better selamatkan hati tu..once hati kita tenggelam jauh ke dasar, buka mudah nak push semua supaya jadi kembali sediakala..bukan susah..hakikatnya..Cinta Allah Cinta yang Abadi dan Hakiki...hanya orang bertuah yang beroleh cinta seperti ini..

Ya Allah, berilah peluang buat hambaMu ini
untuk merasai kehangatan cinta dariMu ya Allah..
Kau berikanlah pasangan yang terbaik buat diriku
kerana hanya diriMu yang mengetahui segala-galanya..
jauhkan aku dari cunta duniawi
selagi aku belum beroleh cinta dariMu...


Wallahu a'lam...

Bidadari Hati Seorang Lelaki

Assalamualaikum ikhwah dan akhawat sekalian...^_^
Sekarang ne cuti kat IPG dah bermula..ramai kawan-kawan yang balik..
yang tak balik tu..alamatnya jadi jeruk kat dalam hostel la..huhu..


hari ne saya nak cerita psal satu topik yang memang dah biasa kita dengar..
rasa-rasanya apa eak??/hehehe..tentang WANTA!!!
hmm..^_^..
korang tau tak..wanita ni salah satu ciptaan Allah yang unik tau..nk tau kenapa??? sebab orang lelaki selalu kata kaum wanita ni lemah..tapi hakikatnya Allah ciptakan wanita dengan pelbagai kelebihan lain mengatasi lelaki..dalam erti kata yang lain, wanita ni kuat jugak la kn..hehe.. percaya atau tak, terpulang kepada diri individu tu sendiri..

Cuba kita imbau kembali...dalam sejarah Islam sendidi ada Khadijah..Sumaiyah..Masyitah..Asiah..dan banyak lagi tokoh-tokoh pejuang wanita..means...wanita tugasnya bukan hanya terperuk kat ceruk dapur macam kebanyakan lelaki fikirkan..tapi alhamdulillah sekarang ni kita dapat lihat banyak wanita yang berkerjaya...dalam situasi yang lain pulak, lelaki tak boleh hidup tanpa wanita..tapi saya yakin wanita boleh hidup tanpa lelaki asalkan dia tak hidup seorang diri..betol tak??

Lelaki sangat perlukan wanita..adakalanya di sebalik kejayaan seorang lelaki tu, mesti ada nama seorang wanita dan disebalik kegagalan mereka pun pasti ada seorang wanita..betol tak? Ada yang tak setuju??(no need to tell me..hehe) Hebat kan wanita..banyak sangat bagi kesan pada lelaki..sampai kadang-kadang sebab insan yang bergelar wanita ini jugaklah hati seorang lelaki jadi lalai..lalai daripada mengingati Allah..lalai dengan kehidupan duniawi..(huhu..na'udzubilahi min dzalik..)


Wanita boleh mempengaruhi seorang lelaki..dalam erti kata yang lain...wanita boleh ubah sikap seorang lelaki..ada seorang kakak senior saya cakap..'Kita takkan pernah dapat ubah lelaki so jangan pernah terfikir nak lelaki!' hurm...truthfully, saya tak berapa la nak setuju dengan statement kakak tue..sebab ada certain lelaki yang berubah disebabkan wanita..tapi!!! ada tapinya tau..tapi, seorang elaki tu mesti ada keinginan yang kuat untuk berubah..seorang hawa hanya boleh menjadi pendorong semangat..bukan boleh mengubah seseorang dalam sekelip mata tau!! jangan terkeliru di situ... Sama seperti firman Allah dalam surah al-Ra'd ayat 11 yang bermaksud:
"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu 
sehingga mereka mengubah nasib diri mereka sendiri."
Wanita tak kan dapat ubah lelaki tu sekiranya dia tak ada kehendak untuk mengubah diri sendiri. Peringatan buat calon-calon bidadari syurga, marilah kita sama-saa mengelakkan diri kita daripada terus menerus menjadi fitnah bagi lelaki...kerana fitnah terbesar bagi seorang lelaki adalah wanita..siapa? kita ni lah..huhuhu.. So try2 la elakkan daripada jadi macam tu eak..tumpukan matlamat kita untuk menjadi wanita solehah..yang sentiasa menjadi idaman setiap lelaki..



p/s: hehe..sari sangat2 sebab guna bahasa rojak..bm + bi..huhuhu

Thursday, October 20, 2011

Mudahnya hati ini tewas..

Wahai hatiku..
Mengapa dengan mudahnya kau tertewas?
Apa masih beum teguhkah iman di dalam hatimu?
Kau bertahanlah daripada syaitan yang membisikkan kejahatan kedalam hati manusia
Kau berulang kali melakukan kesilapan yang sama..
Sungguh..aku kecewa denganmu wahai hati...
Kecewa dengan betapa tipisnya imanmu dan takutkan Allah..
Tuhan yang satu, yang sentiasa mengetahui apa yang kau lakukan..

Ya Allah..aku memohon maghfirahMu..
Ya Allah..aku adalah hambaMu yang sentiasa bergelumang dosa..
Sukar untukku menghindarinya, Ya Allah..
Kau tiuplah ke dalam dadaku secebis ketenangan agar aku sentiasa tenang dalam menghadapi ujian dariMu..
Kau kukuhkanlah hatiku dengan cahaya kasihMua..
Kau teguhkanlah imanku dengan sinar hidayahMu..
Ya Allah..Kau peliharalah daku dari bebanan dosa yang berpanjangan..
Izinkan daku menjadi hambaMu yang sentiasa Kau kasihi..
Campakkanlah aku secebis cintaMu untuk hamba yang hina ini.

Wahai hati..jadikanlah hari ini sebagai pengajaran..
Aku berharap kau terus teguh melawan hawa nafsumu..
Kau perlu tajamkan mata hati dan akal..
Agar dapat mencapai apa yang kau hajati..
CINTA ALLAH YANG ABADI!

Wednesday, October 19, 2011

Duhai Diriku

Duhai Diriku..kenapa?
Kau mengeluh kepenatan
Kau muram kekecewaan
Kau murung kesedihan
Kau resah kebimbangan
Hanya kerana..
Mereka tidak datang
Apabila engkau mengajak kepada kebenaran..

Wahai diriku..
Bukan niatku melontarkan hamunku
Cuma teguran setulus salju
Tak seharusnya kau begitu!
Ku fahami impianmu,
SUpaya kita bersatu padu
Kusanjungi ketulusanmu
Mengajak ke jalan yang satu..

Namun,
Realiti memang tak seindah yang diinginkan
Lantaran ini penuh berliku
Perlukan kesabaran dan keteguhan jitu
Kau harus hayati hakikat itu!
Ingatlah peribadi pejuang sejati
Baginda menangis meniti hari
Bermulanya dari seorang diri
Menyampaikan dakwah sembunyi-sembunyi
Bukan Baginda tidak berani
Namun itulah tertib wahyu strategi Rabbi,
Ucapannya bukan sia-sia melainkan dari wahyu yang suci
Ucapannya hikmah dari kalbu bak embun pagi

Suburkanlah baik sangka agar hatimu tenang
Barulah makin kuat binaannya
Bukan dirundung kelemahan
Perbaharuilah iman mu
Saban ketika,
Ingat janji-Nya
Keredhaan dan syurga
Sedari sunnah dan perjuangan
Dipenuhi derita..dihujani kepayaan
Untuk kau tempuhinya dengan ketabahan
Jadilah orang yang menang!

Sunday, October 16, 2011

siapa x sayang??


Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentera
Bermulanya siang berakhir malamku
Tak akan kujemu menyebut namamu
Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa, keagungan kasih
Merubah takdir
Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu
Terasa diriku kembali dipandu
Engkau yang pertama tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang mu
Ku berserah diri
~Bila diri disayangi-Ukays~
jom kita teliti sama2 apa mksd sbnr d sebalik setiap
patah perkataan yang tertulis dalam lirik lagu ne..
korang rasa lagu ne untuk kekasih yang berstatus manusia atau lain??
what i mean here...
kalau diteliti secara mendalam...
Penyanyi tujukan lagu ni untuk
tuhan..
dalam rangkap kedua..
mustahil sangat la kalw korang ckp lagu ne untuk seorang manusia..
sudah tentu hanya Allah sahaja yang..
tiada batasan waktu...tiada tempat Mu tertentu..
kita sebagai seorang hamba tak pernah tahu
Allah berada  di mana.sentiasa bersemayam di atas arasyNya..
Allah sentiasa sayangkan hambaNya..selagi mana hambaNya
tidak melupakanNya..
bila kita sedar diri kita disayang Allah, kita akan berusaha untuk mendapat yang lebih baik..sudah tentu bertujuan untuk meraih cinta ALLAH..
jom kita sama2 berusaha..
'ya muqallibal qulub..tsabbit quluubana 'ala dinika wa 'ala to'atik'
smoga ALlah akan sentuasa tetapkan hati kita untuk berpegang dengan dinNya..

Wednesday, October 12, 2011

Bingkisan Rindu

Antara kita tiada rahsia

Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa

Sudah bertahun lama
Kita tidak lagi bersua
Hanya tinggal kenangan
Yang tak mungkin kita lupa

Kirimkan khabar selalu
Seiringan hembusan bayu
Sekadar pengubat rasa rindu dikalbu

Pantas masa berlalu
Meninggalkan kita semua
Tanpa disedari bertambahlah usia kita

Potret lama masih kusimpan
Kubingkaikan kenangan
Hingga terkadangku
Tersenyum sendirian

Oh perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapanku kau kan bahagia selalu

Padaku engkau penghibur duka
Pengubat hati resah kecewa
Dikala malamku kau bawa cahaya

Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa

Perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapan ku kau kan bahagia selalu

Sematkanlah bingkisan rindu dikalbu

artis: Far East

sedih sangat bile fikir diri ini akan berpisah dengan 'SAHABAT'
bukan sekadar teman biasa...tapi sahabat yang sentiasa mendamaikan hati..
sahabat yang bila bita melihatnya hati kita akan segera teringatkan Allah..
Ya Allah..rindunya diriku dengan sahabatku ini..
semoga Allah akan sentiasa menerangi jalannya dengan cahaya hidayah dan kemanisan iman..
Ukhuwah Fillah..^_^

Saturday, September 17, 2011

Sejatinya Cinta..


Tuhanku..jangnlah Kau menjauh..
Hatiku selalu rindu..tuk bertemu dgnMu..
Tuhanku...bimbinglah daku dlm cintaMu
Tunjukknlh pdku..jln kebenaran..

Siramilah jiwa ini dgn kasih syg Mu
Agar dpt ku petik buah cintaMu..
Yang abadi dlm hidupku..

Semua kata cinta di dalm dunia ini
Kan ku bungkus dan ku rangkai..
Di dlm cintaMu mnjd sbuah cinta
Yg sejati..

Tuhanku aku hnya hambaMua yg lemah..
Dan tiada berdaya
Mengharap..damba dari sgala dmba..
dariMu..jgnlh hilangkan cintaMu dlm hatiku..
jgnlh hilangkn kasihMu dalam jiwaku..

^sejatinya cinta_maydani^

cinta Allah..sukar utk kita dptkn..
bila dh dpt..manisnya xterkira..
xsanggup nak lepaskan..
tpi ada org yg sanggup lepaskn cintaNya demi cinta manusia..
apabila diberi ujian yg sedikit, mudah nk mengeluh..
akhirnya putus asa atas rahat Allah
huhuhu..
mudahnya manusia tertipu..
itu tandanya kita sbg manusia..saaaangaaat lemah..
dan memerlukan Dia sbg pelindung..
tempat utk memohon perlindungan..
Dialh segala-galanya..

kadangkala manusia lupa..
dgn nikmat yang banyak..lupa utk bersyukur..
sedangkan itu adalah ujian baginya..
just ingt 1 thing...
Allah menguji kita bknkerana membenci kita..
tapi percayalah bahawa Allah sangat kasih kn kita..
cuma kita sebagai hambaNya tidak pernah bersabar
dalam menghadapi ujianNya..
pasti Dia telah mengaturkan yang terbaik buat kita..
kerana setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya..^_^

"Adakah mereka mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan 'kami telah beriman' dan mereka tidak diuji?"
al-Ankabut ayat 2..

dalam ayat kat atas, jelas Allah nyatakan..
bahawa sesungguhnya..
ujian itu adalah fitrah manusia..
sesuatu yang wajib bagi seorang insan..
wajib bagi org yg beriman itu diuji Allah..akan tahap imannya..

Ya Allah, Kau berilah kami kekuatan dalam menghadapi setiap ujian dariMu..
jgnlah Kau menguji kami dengan sesuatu yang tidak tertanggung di bahu kami..
hanya kepada Engkau kami berserah diri..

ujian Allah tidak pernah berhenti..
Jalan menuju cintaNya bukan jalan yang mudah..
semakin kita menuju ke arah kebenaran, 
semakin bertambah ujian..
kadang rasa nak stop..tpi rsa syg sgt..
sbb jln yg dtempuhi dah jauh..
ttetap teguh untuk menggapai cinta-Nya..

Wednesday, September 14, 2011

Doaku pada-Mu


Ya Illahi,
tidak pernah kuharapkan,
selain dari keredhaanmu buat diri ini.

Ya Illahi,
Tidak syurgamu yang kuingini,
Setelah kini ku sedari,

Segala yang kulakukan tiada yang sempurna,
Kerana Engkau yang Maha Sempurna,
Bagaimana mungkin aku mampu melakukan yang terbaik,
Sedangkan yang kulihat dalam segenap wajah,
Engkaulah yang Maha Wujud, Maha Ada,
Bagaimana mungkin ku mengharapkan pahala,
Sedang Engkau yang memiliki ku dan segenap gerakku,
Segalanya atas izin-Mu,
Maka siapakah aku untuk mengatakan aku layak ke syurga-Mu.

Ya Illahi,
Engkau jauh lebih indah dari apa yang ku lukiskan dalam kehidupanku tentang keindahan-Mu,
Bagaimana mungkin aku mampu menggapai-Mu Ya Allah,
Bagaimana mungkin cinta-Mu bertakhta dihati ini,

Sedang cintaku kepada keindahan nafsuku,
Tidak pernah sedikit pun mampu ku hindari,
Maha Suci Engkau Ya Allah,
Jauh Maha Tinggi dari segala kerendahan yang kami pamerkan kepada-Mu.

Maha Benar Engkau Ya Rabbi,
Benar syurga itu indah,
Tapi Maha Indah lagi Engkau Ya Rabbi,
Maha Indah hinggakan aku tidak perlu menginginkan syurga-Mu di sana,
Sedang di dunia ini sudah terhampar segala keindahan-Mu,
Adakah perlu aku mendustakan-Mu,
Mereka menyangka dengan melihat syurga-Mu di sana, mereka akan bahagia,
Bagaimana mungkin Ya Rabbi, sedang hakikat syurga dan neraka itu ada di sini,
Segalanya ada di sini,
Cuma hati ini yg buta dari melihat hakiki.

Andai diri ini,
Tidak mampu mendapat pandangan-Mu walau sesaat,
Tidak layak untuk mendapat kasih sayang dan cinta-Mu,
Maka aku mohon kepada-Mu,
Andai tiada syurga buatku sekalipun,
Izinkan aku menjadi butiran debu yg melekat di kaki kekasih-Mu Muhammad kelak,
Menemani Rasullulah ke mana pun kakinya berjalan di syurga-Mu,
Itu sudah cukup membahagiakan ku Ya Rabbi,
Sudah cukup membahagiakan ku.

Sungguh tidak pernah ku harapkan apa-apa selain dari-Mu,
Selain dari pandangan-Mu, pandanglah aku walau sesaat,
Kerna itu sudah cukup membahagiakan ku Ya Rabbi

Tuesday, August 23, 2011

Betapa sayangnya Allah dgn kaum Hawa..

Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah pada kaum wanita.

Keluhan remaja perempuan A:
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”

Keluhan isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”

Keluhan remaja perempuan B:
“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”

Keluhan isteri B:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”

Keluhan isteri D:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”

Keluhan remaja perempuan C:
“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:
“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B: “Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C: “Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”

Lelaki beriman bertanya:
“Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata;
“MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman.

Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan menegakkan agamamu, nescaya syurga menanti...

Sunday, July 31, 2011

^..Ahlan Wasahan Wa Marhaban Ya Ramadhan..^

1 Ramadhan menjelma lagi..
tak terkira rasa syukur yang aku panjatkan kepadaNya..
kerana jasan dan ruh ini masih bisa
menikmati kemuliaan Ramadhan..

sejenak..air mataku mengalir apabila mengenangkan Ramadhan..
mengungkap sejuta makna yang lahir di dalam hatiku..
kehadiran Ramadhan yang barakah terasa terlalu bererti buatku..
penghulu bagi segala bulan..

inginku buru malam lailatul qadar..
yang menjanjikan berjuta barakah..
malam yang lebih baik dari seribu bulan..
ya Allah..perkenankan doaku..

Ya Rasulullah..kerinduanku padamu tak terkira..
bertambah di bulan yg mulia ini..
andai aku diberikan peluang untuk bertemumu..
x dapat aku gambarkan kegiranganku..

ya Rasulullah..syafaatkanlah kami umatmu..
ya Allah..tunaikan lah permuntaanku hambaMu yang hina..

Ramadhan..~

Sunday, July 24, 2011

Ramadhan al-Mubarak..

Alhamdulillah..xlame lg bulan Sya'ban akan berakhir..
kemudian bulan Ramadhan pulak yg datang..
ringdu sngt ngn Ramadhan..lebih2 lgi bile dgr lgu Harapan Ramadhan..
InsyaAllah Ramadhan kali ini akn lebih bermakna bgi kita smua..
sbg umat Islam..bulan Ramashan perlu disambut dgn kegembiraan..

sepatutnya kita bersyukur taw sebab dpt merasai bulan Ramadhan..
yg juga dikenali sbg bulan keberkatan..
nak tau kenapa???

Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : 
"Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah  ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini".

kelebihan bulan ramadhan ni byk tau..
salah 1nyer adalah..terdapatnya mlm lailatul qadar..
malam yg lebih baik drpd seribu bulan..
Pada malam Lailatul Qadar menyuruh Allah Ta'ala akan Jibrail Alaihisalam turun ke bumi, lalu turunlah Jibrail ke dalam perhimpunan malaikat ke bumi bersamanya bendera hijau lalu dipacakkan ke atas Kaabah, baginya 600 sayapnya , setengahnya tiada dibuka keduanya, melainkan pada malam Lailatul Qadar baharulah dibukakan keduanya, hingga sampai dari timur ke barat ( Musyriq Ke Maghrib ). 
Untuk menyelamatkan umat Muhammad, Lalu memberi salam kepada tiap orang yang berjaga pada malam Lailatul Qadar beribadah kerana mencari keredaan Allah, dan orang-orang yang duduk beribadah, orang yang sembahyang dan berzikir dan berjabat tangan sesama mereka mukmin dan mengucap amin doa orang-orang mukmin hingga terbit fajar subuh..
berkata para malaikat kepada Jibrail , apakah Allah berikan pada hajat orang mukmin dari umat Muhammad (s.a.w)  pada bulan Ramadan ini? Berkata Jibrail bahawasanya Allah menilik kepada  umat Muhammad yang berpuasa dan beribadah padanya dan dimaafkan mereka, diampunkan dosa-dosa mereka, melainkan empat orang yang tiada diampunkan dosanya: yaitu orang yang kekal minum arak, orang yang derhakakan ibubapanya, orang yang memutuskan sillaturrahim dan orang yang tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari 3 hari..

seronok sngt org yg dapat berjumpa dgn malam al-Qadr..
nk tau lgi??hmm..pintu neraka ditutup manakala pintu syurga dibuka seluasnya untuk org2 Islam..^_^
syaitan2 pula akan dibelenggu Allah..
Pada awal malam bulan Ramadan bertiup angin di bawah Arasy bergeraklah daun kayu lemah-longlainya di dalam syurga. Terdengarlah desiran daun-daun kayu, hembusan sang bayu syurga yang teramat indahnya...
Seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya lalu berdirilah di atas puncak mercu syurga itu. Lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah, kata bidadari pula: Apakah malam ini namanya? jawab Malek Ridwan (malaikat), Hai bidadari yang cantik manis, inilah malam awal Ramadhan, Lalu Allah berfirman: Hai Ramadan bukalah pintu syurga Bab Al-Janan untuk orang-orang yang berpuasa daripada umat Muhammad (s.a.w). Hai Malek Ridwan tutuplah pintu neraka Al-Jahim daripada umat Muhammad (s.a.w), hai Jibrail belenggukan syaitan, lontarkannya ke dalam lautan supaya tidak membinasakan umat Muhammad akan puasanya. Maka berfirman Allah pada tiap-tiap malam Ramadan tiga kali : Adakah orang yang meminta ampun? Akan Aku ampunkan!

Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
    • a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
    • b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
    • c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
    • d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
    • e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)
Haa..biasanya org yg berpuasa ni nafsu makan sewaktu berbuka mmg membuak2..
buktinya lebih rmai org yg berkunjung ke bazar2..bkn x boleh..
tpi bila dh datang sana, mesti dua2 blh tgn full dgn mknn..
Alhamdulillah la kalw smua mknn tu habis dimakan..mna taw kalau2 nk disedekahkan..
tpi di sini sya nk share 10 tips pemakanan sepanjang bln Ramadhan..^_^


  1.   Berbuka dengan membaca doa.
   
   2.   Mulakan dengan minum jus buah-buahan (tanpa gula) atau air yang sedikit manis dan buah kurma 1-2
         biji disusuli dengan sembahyang maghrib dan sunat awwabin mengikut kemampuan masing-masing.
   
   3.   Bolehlah makan nasi & "noodles"
 
            Nasi                    "Noodles"
            Nasi putih            Mee/ Bihun} Berkuah/ Sup
            Nasi ulam            Koayteow  }
            Nasi kerabu
 
    4.    Kurangkan pengambilan makanan yang berlemak dan berminyak.
   
   5.    Lebihkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran.
   
   6.    Kunyahlah makanan dengan perlahan-lahan.
   
   7.    Berhenti makan sebelum kenyang.
   
   8.    Lebihkan minum air.
   
   9.    Selepas sembahyang terawih, bolehlah menjamu 1-2 potong kuih, buah-buah atau jus buah-buahan.
  
   10.   Bersahurlah dengan memakan makanan yang tidak berminyak dan berlemak. Pilihan yang disyorkan
           adalah seperti berikut:
           
            Nasi putih               Oats/ Nestum
            Roti/ Ban                Buah-buahan/ Kurma
   
   Lebihkan ikan, ayam tanpa lemak, daging pepejal (tanpa lemak), hadkan telur dan makanan laut.

tips pemakanan ni kalau nk diteruskan untuk bulan2 lain sya rasa x salah jgak..
smua org mesti jga kesihatan jgak kan..
yang penting...ibadah kita pada bulan Ramadhan ni harus dipertingkatkan.

Di kesempatan ini, saya nk mohon maaf kat smua warga readers yg sudi singgah kt blog ni..
ye lah..mna tau kn sya ada terkasar bahasa tnpa sya sedari..
ataupn terguris perasaan sesiapa..^_^

selamat menyambut bulan Ramadhan...~

Saturday, July 16, 2011

Rindu..-_-

Assalamualaikum..
Dh berhari jgak eak sye x buka ruangan ni..
alhamdulillah hari ne dpt curi masa nk masuk dlm ni..
dlm beberapa hari ne bz sgt2 sbb nk siapkan asemen..
huhuhu..alhamdulillah dpt disiapkan dalam msa yg tlh ditetapkan...^_^
even trpksa korbankn tdo mlm..huhu..
xpa..xpa..asalkan siap..hehe..

td sempat mncuri pndg sekilas kt facebook..
tba2 plak terjumpa fb kwn sorg ne...
kwn baik sy tym kt skolh rendah dulu..
hihihi..nma ja mcm dh lma kn.
tpi dsebabkn dyalh dulu sya pernah menangis
bila fkirkan kmi akn trpisah kalw dh naik sklh menengah..
akdir Allah x siapa yg tau kn..
akhirnya kmi terpisah..n dya plak dh tuka nombor..huhuhu..
sedih giler bila igt blek..

td tgk jap la pic dya ngan kwn2 dya..
alhamdulillah dya hepi jew..
rindu sgt nk borak ngn dya..
tpi x taw nk contact mcm mna..huhu..
kalw nk chat dlm fb plak..tkut dya x knl..huuu..
sedih bukan kepalang..
gerimis d hati hanya Allah yg tau...
jgn slah fh eak..
kwn sy ni perempuan jgak..
nem dya..FATIMA ATIKA ALI..
ada sesiapa yg kenal???
hehehe..x de ape la..
sje je..hihihi..

yg penting sy harap sgt ukhuwah kmi berkekalan..
even skolh rendah dh 7 thn brlalu..
tpi smua kenangan insyaAllah masih segar dlm ingatan..
ya Allah..smpaikn rsa syg n rinduku pdnya..
biar terdetik d hatinya utk kmbali mghubungiku..

huhu...mcm org tgh bcinta x??
hehe..mmg pn..binta ngn sahabat sndiri...
hihi..syg sgt..insyaAllah kerana Allah...
bertemu berpisah kerana Allah..^_^

~..~..~..~..~..~..~..~..~..~..~

Sunday, July 3, 2011

Bangkitlah Wahai Muslim!!!

Assalamualaikum...
Alhamdulillah..dpt jgk sye bkak blog hri ne...
bkn ape..cuma nk share je ape yg sye dpt dri prgm hri ne..
tajuk..Syahadatul Haq..
balik je bilik terus sye buka laptop..
tkut nnt benda yg still fresh ne dh x fresh lgi..
sbb tu la nk share awl2..huhu..

sye juz share siket je larh..
setakat ape yg sye mmapu..^_^
apa yg kmu smua fhm ttg Islam??
menurut pandangan Syeikh Abul A'la al-Maududdy..
Islam adalah tunduk dan patuh pd Allah..mksdnya..
smua yg ada d dunia yg tunduk dn patuh pada Allah s.w.t adalah Islam..
termasuklah alam sekeliling kita..yg x pnh ingkar ttg sunnatullah..

Islam trbhgi kpd dua..iaitu...Islam Ijbari..dan Islam Ikhtiyari...
Ijbari means memang tetap..Ikhtiyari means ada pilihan..
kalau kta tgk dlm konteks alam sekeliling..
mksdnya alam sekeliling kta adalah Islam Ijbari la..
n manusia plak Islam Ikhtiyari..yg diberi pilihan sama ada
nak pilih Islam atw tak...

dlm dunia ne...mcm mna nk kenal Allah..?
sng jew..dgn cara tadabbur alam semesta..perhatikn stiap yg diciptakan-Nya..
pasti kita dpt kenal pencipta kita yg maha agung..
lgipn..Allah dh hntrkn utusan-Nya utk menyampaikan risalah yg benar
ttg hakikat Iman dan Islam..siapa lgi kalw bkn nabi dn rasul-Nya..
nabi dn rasul trdiri drpd klngn manusia..(tpi manusia yg dijaga Allah)
spya stiap prbuatn dn prlakuan tdk brtntgn dgn fitrah kta sbg manusia..
hanya kaum itu sndiri yg kenal akn kaumnya sndiri..

apa plak yg dimaksudkn dgn prkataan Syahadah??
syahadah ne bermaksud penyaksian ssorg trhadap kebenaran...
so..bila ssorg mengucapkn Syahadah..
means dya msti brtggungjawab dgn apa yg tlh dya saksikan..
d akhirat kelak..Allah akn minta penyaksian kita..
sesiapa yg tdk menunaikan hak Syahadah..
d akhirat kelak..bilamana ssorg yg tdk briman dtnya mngapa dya tdk briman..
dya akn mula mmprthnkn drinya..pd wktu inilah kta dtnya ttg hak syahadah..
smada kta tlh tunaiknnya atw tdk..
jka tk..mka neraka menanti..bgi sesiapa yg tdk ada hujah utk membela dirinya sndiri..
gerun bila difikirkn balik..

krn itulah para nabi dn rasul diletakkan d syurga yg paling tinggi..
krn mereka tlh menunaikn haq syahadah kpd umat mereka..
jdi..bgmana dgn kta??
mahukah kita brsma2 dihumbankn ke dalam neraka hnya krn tdk menunaikn hak syahadah????

sedarlah wahai umat Islam..
diri kta mnjd cerminan bgi mereka utk memikirkn ttg Islam..
andai buruk kelakuan kta..buruklh tanggapn mereka trhadap Islam..
malah ada diantara kita sndiri yg mengkhianati Islam itu sndiri..
d mna tanggungjawab??
sedih bila memikirkn umat Islam ditindas..
tp mengapa Islam itu ditindas??
krn tiada usaha dri kta utk bgn membela Islam itu sndiri..

jka dahulu..Islam gah..mengharum di seruluh dunia..(kecuali benua Eropah yg blum dtemui ktika itu)
bahkan org yg menjdi kafir zimmi sekalipun iginkn perlindungan drpd negara Islam..
krn pd ktika itu umaat Islam sgt mnjga sgla prilaku mereka..
tunjukkan akhlak yg baik sptmna yg tlh diajarkn dlm Islam...
krn itu Islam disanjung..

mna perginya smgt kta...kbggaan kta sbg umat Islam??
bangkit lah..luaskan pndangan kita..kmbali fikirkn fitrah kehidupn kta sbg sorg muslim..
tanggungjawab kita yg brgelar muslim ini amat besar..
amt pengting..kita..penerus warisan para nabi dn rasul..
utk menyampaikn kebenaran kpd mereka yg tidak mengetahui..
lantas kita akn dipersoalkn apa yg tlh kita lakukn d dunia..
Allah x kn tnya hasil..ttapi Allah akn tnya adakah kita tlh melakuknnya???

skrg ni..msti kita rsa mrh bila dgr ada org yg bkn Islam
menuntut itu dn ini utk agama mreka..
knpa hal mcm ni ble brlaku??
sbb kita x tunjukkan contoh yg baik yg menggambarkn Islam itu sndiri..
sbg umat Islam..kta harus brbangga n tegas dgn matlamat hidup kta..
yg bertuhankn Allah s.w.t...
krn itu..kta harus menunaikan hak syahadah...
terangkn kpd mereka ttg kebenaran akidah Islamiah..

sya mohon maaf andai tersilap kata..
mahupn terkasar bhasa..
tu je yg dpt sy perkatakn..
andai ada sbrg kekurangan..
harap dpt diperbaiki..^_^
wallahua'lam..

Friday, July 1, 2011

Hati anggota penting kita..!!

Assalamualaikum..
kta bersua lgi...
alhamdulillah IPG kami bru je selesai buat larian 1 murid 1 sukan..
ble thn gak la..hihihi..

hri ni nk ckp skit sal hati..
bukn apa..hati punca sgla2nya..
btol x??
mcm dlm 1 hadis rasulullah yg diriwayatkn olh Bukhari dn Muslim..yg brmaksud...
"Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging..apabila baik daging itu..baiklah seluruh jasadnya..sebaliknya jika buruk daging itu..buruklah seluruh anggotanya..ketahuilah bhwa daging itu adalah hati"
betapa hati tu mmpengaruhi ssorg manusia...
so..kita kena la jga hati kita n slalu bgi prhatian dgn hati..

dlm 1 novel karya Fatimah Syarha Mohd. Noordin..
ada diulas ttg hati...
katanya...hati kita sma mcm fizikal kita...
ia prlukn 3 perkara iaitu pemeliharaan agar ia selamat..
makanan agar ia hidup..dan ubat agar ia terus sihat..
kalw x dijga..ia akn diterobos oleh pelbagai gangguan, bahaya dan bencana..

jika x diberi makanan, ia akan memberontak kelaparan..
jika diberi makanan kebenaran, hiduplah ia sbg hati yg kuat hubungan dgn Allah..
jika diberi mknn kejahatan, jadilah ia hati yg lalai dn sering mghasut pd kebatilan..
menurutnya, jika hati x diberi ubat, makin parahlah mazmumah yg brsarang...
akhirnya segumpal darah itu brtindak sbg raja yg akn mnzahirkn personaliti..
jika hati itu baik, baiklah kita...dan jika hati itu rosak, rosaklah kita..

ada 3 jln yg tlh diringkaskn olh sstgh ulama
utk mendidik hati kita agar kembali briman...
prtama..penigkatan..kedua..pencegahan dan ketiga..rawatan..
utk tingktkn iman..kta prlu byk tadabbur kekuasaan Allah 
melalui keindahan ciptaan makhluk-Nya..
kta jga prlu sntiasa mengingati mati..agr tetap brsedia utk mghadapinya...
Rasulullah brsabda yg brmaksud..org yg paling cerdik 
di sisi Allah ialah org yg paling byk mengingati mati..

penyakit utama hati adlh lalai..
ubat mujarabnya pula adlh dgn sgera brtaubat dn bristighfar..
serta redha dgn sgala musibah yg mlanda..

sy sgt trtarik dgn penulisan beliau..
hmm...byk ilmu yg dimuatkn dlm setiap bait ayat yg ditulis dn diolah..
alhamdulillah..
lps ni mari kita sma2 brusaha utk mnjaga hati..
jgn biarkn walau sekecil zarah pn syaitan masuk dlm hati kita..
kita prlu igt..jika rosak hati..maka tosaklah jasad kita..
tingkah laku pn akn dipengaruhi sma..

wallahua'lam..^_^